Szemléletformáló
eq-fejlesztés könnyedén
100 évvel ezelőtt az emberek jelentős része írástudatlan volt, ezért a beszéden kívül kevés más kommunikációs forma állt rendelkezésére, ha tanulásról volt szó. Mára ez jelentősen megváltozott.
A kutatások szerint a Z-generáció kommunikációjának 80%-a írásban zajlik.
Várhatóan ez az érték az Alfák (2010 után születettek) esetében növekedni fog.
Bizonyára többen tapasztaltuk azt is, hogy milyen konfliktushelyzetek kerekednek nap mint nap az iskolában, a munkahelyen vagy éppen a családunkban, amik korábban - évekkel ezelőtt - könnyű szerrel elkerülhetők voltak.
Az élő szóban zajló verbális kommunikáció során, lehetőségünk van a metakommunikációs jelek – hangsúly, hanglejtés, mimika, gesztus, testtartás stb. - értelmezésére is, ezáltal módosul egy-egy szó vagy mondat jelentése.
Azzal, hogy a kommunikáció aránya gyorsan, alig 10-15 év alatt ilyen mértékben eltolódott az írásbeliség javára, rengeteg olyan metakommunikációs közlés is háttérbe szorult, amik korábban természetesek voltak.
A szóbeliség csökkenésével annak a lehetősége is alább hagyott, hogy viselkedésformákat, normákat, szabályokat, szokásokat közvetíthessünk, átadhassunk a következő generációk számára. Ezzel egy komoly nevelési eszközt veszítettünk el a mindennapokban arra, hogy érzelmileg intelligens embereket neveljünk.
Szemléletformáló előadásaink összeállításánál elsősorban az érzelmi intelligencia fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt. Drámapedagógiai és tréneri eszközökön nyugvó foglalkozásaink során a résztvevőknek lehetőségük nyílik arra, hogy saját élményként tapasztalják meg az adott helyzetet: egy átélt szituáció nyújtja a feldolgozó beszélgetés alapját. Így nem csak véleményük lesz a résztvevőknek a szituációval kapcsolatban, de érzések is felszínre törnek.
Úgy gondoljuk, rendkívül fontos, hogy a megfelelő mentálhigiéné már fiatalon kialakulhasson, hogy a stressz és az egyéb konfliktushelyzetek megoldásai stratégiáit, lehetőségeit megismerjék és elsajátítsák a tanulók.
Választható témák:
- Sikerek és kudarcok gyerekkorban - hogyan álljunk gyerekként sikeresen a dolgokhoz?
- Te is más vagy, te sem vagy más - kisebbségben az osztályban
- Konfliktusok erdejében - hogyan lehet mindenki győztes?
- Bűnös-e a farkas? - Mi alapján döntünk? Előítéleteink, sztereotípiáink a mindennapokban
- Bullying - a szó, mint fegyver
- SZERtelenül - szenvedélyek hálójában (kábítószer és egyéb függőségek)
- Mi kell az élethez? - űrtelepesek a Marson
- A Zöldség nem zöldség - mit tehetünk a környezetünkért gyerekként?
Foglalkozásainkat úgy terveztük meg, hogy beilleszthető legyen az iskolai mindennapokba legyen szó tanórákról vagy délutáni foglalkozásokról.